Eiwit..goede shit!

Waarom eiwitrijke voeding? Regelmatig krijg ik hier vragen over dus waag ik er nu een blog aan en hoop je hiermee duidelijkheid te geven.
Elke cel in je lichaam bestaat uit eiwit (proteïne); het komt voor in je huid, haar, nagels, hersenen, hart, spieren en alle anderen delen van je lichaam. Ook hormonen worden opgebouwd uit eiwit. Je kunt je dus voorstellen dat de hoeveelheid en de kwaliteit van het eiwit dat je neemt invloed heeft op je gezondheid.

Enkele voordelen van eiwitrijke producten (= een product wat veel eiwit bevat):
– goede verzadiging – spieropbouw – spierbehoud wanneer je afslankt – verhogen vetverbranding en stofwisseling

Hoe werkt het in het kort?
Eiwitten in je eten worden door ons spijsverteringssysteem afgebroken tot aminozuren. Deze worden opgenomen door de cellen in ons lichaam die er vervolgens lichaamseigen eiwitten van maken. Ons lichaam heeft 20 soorten verschillende soorten aminozuren nodig. 9 soorten kunnen we zelf niet maken en moeten we uit onze voeding halen. We kennen deze als essentiële aminozuren.

Hoeveel eiwit heb je nodig?
Dit hangt af van je gewicht en hoe actief je bent. Wel is het zo dat kinderen, zwangere vrouwen, vegetariërs, zieke mensen, kracht- en duursporters een grotere behoefte hebben. Je kunt als vuistregel aanhouden om 20-30% van je dagelijkse totale caloriebehoefte aan eiwitten besteden. Het nemen van meer eiwit dan je nodig hebt is niet bewezen schadelijk, maar bedenk dat alles waar ‘te’ voor staat niet ok is voor je.

Eiwitten vind je in veel productsoorten als vlees- en vissoorten, vleesvervangers, zuivel, diverse groentesoorten, bonen, granen, noten en zaden.