Start van de dag

Hoe start jij je dag? Ontbijt je of juist niet? Er wordt vaak gezegd dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Is niet helemaal waar. Er zijn legio mensen die niet ontbijten, die gezond zijn en prima functioneren. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid calorieën die je op een dag binnenkrijgt en hoe je die over de 24 uur van een dag verdeeld maakt niet zo uit. Wel wat je eet en drinkt natuurlijk:-) Om je te helpen met een paar lekkere ontbijtjes heb ik hieronder een paar van mijn favorieten staan. Een smoothie kies ik bijvoorbeeld wanneer ik weinig tijd heb, maar heb ik meer tijd dan kies is voor een wat bewerkelijker ontbijt. Op deze manier heb ik geen excuus om niet gezond en gevarieerd te ontbijten. Basisproducten zoals ze o.a. in de recepten voorkomen heb ik standaard in huis. Weer een excuus geëlimineerd!Eet smakelijk!

Bananenpannekoek (per stuk)
– 25 gram smeltmeel of roggemeel
– snufje bakpoeder en kaneel
– 1 geprakte banaan (liefst een beetje rijp)
– 2 eieren
– boter of olie om in te bakken
– zomerfruit (diepvries supermarkt is een prima oplossing)
Meng alle ingrediënten en klop goed voor een luchtig beslag.
Bak in een verwarmde pan de pannenkoek op laag vuur aan beide kanten.
Lekker met zomerfruit en evt. wat geraspte kokos!

Ontbijt smoothie on the go
– 1 hand verse of bevroren bessen en frambozen
– 1 banaan
– handje havermout- of speltvlokken
– 2 el Skyr of naturel magere kwark
– 2tl kaneel
– gemengde zaden zoals zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad
– paar ijsblokjes
Doe alle ingrediënten in de blender. Maak af met wat kaneel of cacaonips

Havermout appeltaart style
– Water of ongezoete sojamelk opwarmen met wat havermout,speltvlokken en wat Brinta
– Rasp een appel boven de pap en voeg een handje rozijnen toe
– Is je pap klaar, strooi er wat kaneel over, enjoy!

Scrambled eggs met gerookte zalm en tuinkers (voor 1 pers.)
– 2 eieren
– 2el melk
– 1tl olie naar keuze
– 25 gram gerookte zalm in reepjes gesneden
– 2 el tuinkers
– wat cherrytomaatjes in stukjes gesneden
– 2 sneetjes roggebrood of speltcrackers
– peper en zout
Meng de eieren met de melk en klop los. Schenk het mengsel in een voorverwarmde pan en roer direct.
Zodra het ei gaat stollen voeg je de zalmreepjes en tuinkers toe. Serveer op een roggebroodje of cracker
en doe er wat stukjes cherrytomaat bij.