Stresssss….en je tijd managen

Hoe vaak hoor je wel niet om je heen ‘ik heb stress’ of ‘ik kan niet sporten want ik moet nog zoveel doen.’ Wat is stress nou eigenlijk en hoe kun je beginnen je tijd te managen met een paar simpele tips?

Stress is een breed begrip want het kan voor iedereen wat anders betekenen. Kort gezegd zijn het die dingen die je uit balans halen. De prikkels die dit veroorzaken worden pas vervelend zodra je er geen controle meer over hebt. Hoe dan ook stress is een onderdeel van ons leven en hoeft niet persé negatief te zijn. We hebben stress juist ook nodig om in actie te komen, om dingen te doen.

Laat ik een veel gehoorde oorzaak van stress uitlichten; tijd. Hiermee bedoel ik tijd te kort/teveel te doen hebben. Het gevoel iedereen tevreden te willen stellen en jezelf hierdoor voorbij lopen, geen nee kunnen zeggen enz. Herkenbaar?
Ok, wat hier kan helpen is het stellen van prioriteiten van je to do lijstje. Niet alles is tenslotte even belangrijk of urgent maar we laten ons vaak leiden door een ander die vindt dat het wel prioriteit heeft. Denk maar aan de collega die voor elke (onbenullige) vraag naast je bureau staat en je dus uit je concentratie haalt. Of diegene die altijd het hardst schreeuwt en het eerst de dingen gedaan krijgt. Gevolg voor jou kan stress zijn.

Het opdelen van je taken in kleinere taken kan je ook helpen omdat het afronden van deze kleinere taken voldoening (motivatie) geeft en overzicht.

Andere simpele tips om toe te passen:
– Tijd winnen door te zeggen ‘mag ik daar zo op terugkomen.’
Belangrijk is natuurlijk wel om dat dan ook daadwerkelijk te doen.

– Empathisch nee zeggen. Voorbeeld; ‘Ik begrijp je (dus begrip tonen voor iemands situatie), maar helaas heb ik geen tijd om dit voor je te doen.
P.S. mensen die vaak ‘nee’ zeggen worden gewaardeerd wanneer ze een keer ‘ja’ zeggen. Andersom is een ander verhaal. Laat je omgeving wennen aan het feit dat je ook weleens nee zegt, het begrip komt echt wel! Oh ja, als je dan nee zegt, kom dan niet met allerlei excuses en ga geen verantwoording afleggen. Niet nodig, nee is ook een antwoord.

– Ademhalingsoefening; leg je handen op je buik en adem 2 seconden in (je buik zet uit), 4 seconden uit. Gaat dit goed, bouw dan op naar 3 seconden in, 6 seconden uit en als laatste 4 seconden in en 8 seconden uit. Herhaal 5 keer en doe dit gerust een paar keer dag wanneer jij het nodig hebt. Je zult zien dat het je rust geeft. Ook goed voor het slapen gaan!

Nog een laatste dingetje over tijd; de naam en het logo van Echappement. Er komen best wat vragen over de betekenis en dat begrijp ik. Een echappement is een van de belangrijkste onderdelen van een uurwerk. Als dit onderdeel niet goed werkt dan is het uurwerk uit balans en loopt het niet goed meer. Het uurwerk zie je terug in het logo en de tijd staat op 5 voor 12. Voor jou de tijd om voor jezelf te kiezen en de juiste balans in je leven te brengen? In het Frans betekent echappement een uitlaat wat weer vertaald kan worden naar sporten wat als een uitlaatklep kan werken.

Succes met bovenstaande tips en tot het volgende blog!