ECHAPPEMENT IS BEGONNEN!

Welkom en leuk dat je de moeite hebt genomen een kijkje te nemen op mijn site Echappement!
Echappement is een nieuw bedrijf waar je terecht kunt voor personal training op het gebied van voeding, training en coaching (zoals je wellicht al hebt gelezen:- ))
Regelmatig zal ik via dit blog nieuwtjes, tips, recepten etc. delen
Omdat dit de start is zal het eerste blog ook in het teken staan van ‘starten.’
Goede voornemens worden vaak aan de start van het nieuwe jaar gemaakt om vervolgens, in veel gevallen, na een niet al te lange periode weer te veranderen in stoppen.
Een andere mooie is net voor de zomer ‘in shape komen’ want we willen er die paar weken per jaar zo goed mogelijk uitzien op het strand of op het terras…

Motivatie

Meest belangrijk is wel dat jij iets wil en niet je omgeving.. Schrijf al je wensen, redenen en motivaties op. Wat zal het resultaat met je doen? Kun je je favoriete broek weer aan, kun je lekker ravotten met de kinderen zonder binnen de kortste keren buiten adem te zijn, voel je je lekkerder in je vel en zelfverzekerder? Prioriteer je lijstje en bewaar het als leidraad. Vertel je omgeving waar je mee bezig bent zodat ze rekening met je kunnen houden en ze je kunnen motiveren wanneer het even een keer tegenzit.

Waarom is het trouwens zo dat we alleen op bepaalde momenten de motivatie kunnen vinden om iets te gaan doen? Is het makkelijker als meer mensen in de omgeving wat doen of als we voor de vakantieperiode staan? Zou het niet zo moeten zijn dat je wat gaat doen omdat jij dat wil ongeacht de dag van het jaar en dit ‘doen’ je leefstijl maakt die je 365 dagen van het jaar volhoudt?

Ga niet mee in de hype van te snel en teveel ineens want daar gaat het vaak mis. Leer juist volhouden én dat een gezonde leefstijl niet saai is!

Leuk dat volhouden, maar hoe doe je dat dan?

Stel je zelf eerst eens de vraag of je iets wil of ergens voor kiest. Vaak willen we van alles maar daadwerkelijk keuzes maken om dat ‘willen’ concreet te maken, blijft uit. Kies je ergens bewust voor dan bepaal je je doel(en) dus prioriteiten en kies je om bepaalde dingen te doen of juist niet te doen. Durf uit je comfortzone te komen en ga nieuwe situaties niet uit de weg. Is het altijd makkelijk? Nee, niet altijd maar als het makkelijk was dan deed iedereen al al het benodigde. Gedrag moet een gewoonte worden om iets vol te houden.

Gedrag; de schakel tussen willen en doen

Het veranderen van gedrag is een inspanning die op korte termijn vaak wel lukt, maar vaak niet lang stand houdt. Gewenst gedrag moet omgezet worden naar een gewoonte en dit kost tijd en inspanning. Duurzame motivatie komt van binnen uit (intrinsiek) en gaat vaak gepaard met emotie (wat levert het resultaat je op).

Veel van de dingen die we doen, doen we onbewust, wel zo’n 90%! Neem nou autorijden als voorbeeld. Je eerste les was vast spannend en je zult na afloop moe zijn geweest omdat je zo gefocussed bezig bent geweest. Heb je je rijbewijs een poosje dan denk je niet meer na over dingen als schakelen. Sterker, we hebben allemaal weleens zo’n moment van ‘goh, ben ik hier al?’

Doelen

Zorg voor een realistisch doel wat binnen jouw leefsituatie past en een plan van aanpak; ‘if you fail to plan, you plan to fail.’
Wat wil je bereiken en hoe ga je dit doen? Wat betekent het resultaat voor je = motivatie.
Maak ook kleine doelen. Nemen we afvallen als voorbeeld dan kun je denken aan van geen suiker meer in de koffie naar zoetjes naar uiteindelijk zwarte koffie. Of; geen twee keer opscheppen maar het bij een keer opscheppen houden. Het behalen van deze kleine doelen geeft je weer een boost!

Bij je plan van aanpak hoort ook een crisisplan. Wat doe je als het even tegenzit? Straf jezelf niet af wanneer je de max. hoeveelheid caloriëen van een dag een keer hebt overschreden en verval niet in het ‘wat maakt het nog uit’ effect. Maak je doel haalbaar door een algeheel verbod op teveel caloriëen te wijzigen naar het behalen van zoveel mogelijk dagen van je vastgestelde hoeveelheid per dag.

Heb je al deze stappen op orde, dan ben je klaar om te starten om je doel te halen!
Wil je hier toch liever hulp bij, vul dan het contactformulier in of bel me en dan kijken we samen of en hoe we je aan je doel(en) kunnen gaan werken!